آموزش خروجی گرفتن اندروید در یونیتی

بازدید: 7522 بازدید

به نام خدا

یک پروژه بعد از کامل شدن قابلیت اجرای مستقیم بر روی پلتفرم هدف را ندارد؛ بلکه ابتدا باید در فرآیندی قرار گرفته تا از روی آن فایل(های) قابل درک برای پلتفرم هدف ایجاد شوند. به این فرآیند گرفتن خروجی (build) برای آن پلتفرم گفته می‌شود.

به عنوان نمونه بعد از خروجی گرفتن برای پلتفرم اندروید، کل پروژه در یک فایل نهایی با فرمت apk (و در صورت لزوم دیتای بازی) قرار می‌گیرد. با انتقال این فایل بر روی یک دستگاه اندرویدی می‌توان آن را نصب کرد و یا این فایل را در مارکت‌های اندرویدی مثل کافه بازار منتشر نمود.

نکته به منظور عدم دسترسی سایرین به assetهای بازی از طریق فایل نهایی، assetها به صورت رمزگذاری شده در آن قرار گرفته تا امکان استخراج آن‌ها از این طریق وجود نداشته باشد.

مراحل گرفتن خروجی (اندروید)

برای گرفتن خروجی از پروژه در یونیتی ابتدا پنجره‌ی Build Settings (واقع در منوی File > Build Settings) را باز می‌کنیم. سپس فایل asset صحنه‌هایی که قصد قرارگیری‌شان در فایل خروجی را داریم بر روی قسمت Scenes In Build با ماوس drag and drop می‌کنیم. این لیست از عدد ۰ شماره‌گذاری شده و ترتیب صحنه‌ها در آن دارای اهمیت است. صحنه‌ی شماره ۰ اولین صحنه‌ای خواهد بود که پس از اجرای بازی لود می‌شود. امکان تغییر ترتیب صحنه‌ها در این لیست با جابجایی‌شان توسط ماوس وجود دارد.

در مرحله‌ی بعد پلتفرم هدف خود (در اینجا Android) را از لیست سمت چپ پنجره انتخاب می‌کنیم. برای ایجاد امکان گرفتن خروجی برای هر پلتفرم در یونیتی قبل از هر چیز باید ماژول آن پلتفرم بر روی ادیتور نصب شده باشد.

نصب ماژول اندروید بر روی ادیتور

در صورتی که با کلیک بر روی پلتفرم هدف در پنجره‌ی Build Settings با پیغام No module loaded مواجه شدیم، به این معنی است که ماژول پلتفرم موردنظر بر روی ادیتور یونیتی نصب نیست. در این حالت تمام دکمه‌های این پنجره غیرفعال شده و امکان گرفتن خروجی برای آن پلتفرم وجود نخواهد داشت.

ماژول‌های هر پلتفرم به صورت فایل‌های نصب کننده‌ی جداگانه بوده که امکان دانلودشان از طریق آرشیو دانلود یونیتی وجود دارد. باید دقت نمود که ورژن ماژول با ورژن ادیتور تطابق داشته باشد.

بعد از نصب ماژول اندروید و اجرای مجدد ادیتور، با کلیک بر روی پلتفرم Android در پنجره‌ی Build Settings شاهد اضافه شدن تنظیمات پلتفرم و فعال شدن دکمه‌ها خواهیم بود:

بعد انتخاب پلتفرم موردنظر بر روی Switch Platform کلیک کرده تا پلتفرم هدف پروژه به اندروید تغییر کند (همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد بهتر است که این عمل در ابتدای ایجاد پروژه صورت گرفته باشد).

نکته به منظور گرفتن خروجی برای یک پلتفرم خاص لزومی ندارد که پروژه حتماً بر روی آن Switch Platform شده باشد. گرفتن خروجی برای هر پلتفرم تنها با کلیک بر روی نام آن در لیست پلتفرم‌ها و کلیک بر روی دکمه‌ی Build امکان‌پذیر است. با این حال Switch Platform کردن پروژه قبل از طراحی بازی و خروجی گرفتن مزایای زیادی دارد. برای مثال در صورتی که از اسکریپت یا ابزاری استفاده شود که با پلتفرم ناسازگاری داشته باشد سریعاً متوجه وجود خطا خواهیم شد؛ همچنین در هنگام باز کردن پنجره‌ی Build Settings گزینه‌ی Platform به طور پیش‌فرض بر روی پلتفرم سوییچ شده قرار خواهد گرفت.

***

موفق و پیروز باشید

jetabzar.ir

مطالعه بیشتر