یونیتی چیست ؟

بازدید: 6736 بازدید

به نام خدا

یونیتی (Unity) یک موتور بازی سازی چند سکویی است که توسط فناوری‌های یونیتی ( Unity Technologies ) ساخته شده است و در ساخت بازی ویدیویی برای کامپیوترهای شخصی، کنسول های بازی، دستگاه های همراه و وب سایت ها استفاده می شود. برای اولین بار در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در سال ۲۰۰۵ برای سیستم عامل OS X معرفی شد و از آن زمان به حال بر روی بیست و یک سکوی دیگر توسعه یافته است.

ویرایشگر اسکریپت

این موتور بازی ساز از نرم‌افزار مونودولاپ که یک نرم‌افزار متن باز ویرایشگر زبان‌های برنامه نویسی است به عنوان ویرایشگر زبان برنامه نویسی استفاده می‌کند، این نرم‌افزار بسیار قدرتمند است و کاملاً با موتور بازی ساز یونیتی هماهنگ شده است، مهمترین قابلیت‌های این نرم‌افزار در لیست زیر معرفی شده است

  1. پیشنهاد دهنده خودکار کلمات
  2. سیستم دیباگینگ پیشرفته
  3. پشتیبانی کامل از زبان سی شارپ
monodevelop unity script editor

monodevelop unity script editor

زبان برنامه‌نویسی یونیتی

یونیتی از جمله موتورهای بازی ساز است که می‌تواند از زبان‌های برنامه نویسی معروف پشتیانی کند، زبان‌های برنامه‌نویسی سی‌شارپ(C#.net)، جاوااسکریپت و زبان برنامه‌نویسی بو که یک زبان از خانواده زبان برنامه‌نویسی پایتون می‌باشد در یونیتی قابل استفاده هستند (البته امکان استفاده از زبان بو از نسخه ی 5 به بعد یونیتی حذف شده است). زبان سی‌شارپ (C#.net) قابلیت شی گرایی دارد و به واسطه این قابلیت، قابلیت‌هایی همچون ارث بری را نیز دارا می‌باشد، این قابلیت‌ها در پروژه‌های بزرگ برنامه‌نویسی بسیار سودمند هستند.

پلتفرم‌های خروجی

یونیتی یک موتور بازی ساز چند پلتفرمه است، یعنی می‌تواند برای بسیاری از پلتفرم‌های موجود بازی را ایجاد کند. امروزه تنها حدود ۵ درصد کاربران بازی‌ها را بر روی کامپیوترهای شخصی اجرا می‌کنند و سهم بسیاری به کنسول‌های بازی و موبایل و وب می‌رسد.(بدون ذکر منبع) یونیتی برای پلتفرم‌های زیر خروجی ایجاد می‌کند:

  1. مک اواس
  2. وی
  3. ایکس‌باکس ۳۶۰
  4. پلی‌استیشن ۳
  5. آی‌اواس
  6. اندروید
  7. وب
  8. ایکس باکس وان
  9. پلی استیشن 4

تقریباً می‌توان گفت که unity برای تمامی پلتفرم‌های موجود خروجی بازی تولید می‌کند و ممکن است کمتر نیاز به ویرایش اسکریپت های پروژه پیدا کنید، که از لحاظ تجاری بسیار مهم است به خصوص اجرای بازی بر روی وب و به صورت چند کاربر (network) که باعث جذب کاربران بسیار می‌شود، تعدادی از بازی‌های موجود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک توسط موتور بازی ساز یونیتی ایجاد شده است.

از جمله بازی‌های ساخته شده برای وب توسط یونیتی می‌توان به بازی‌های زیر اشاره کرد:

  1. بتل‌استار گالکتیکا
  2. Fusion Fall
  3. BeGone
  4. Marvel Superhero Squad Online
  5. Paper Moon
  6. Shadow Blade

قیمت

موتور بازی ساز یونیتی با توجه به قابلیت‌های بسیاری که دارد دارای قیمت مناسب و ارزانی است، که این خود یکی از دلایل روی آوردن بازی سازیان به این موتور بازی ساز شده است. این موتور بازی ساز در دو نسخه رایگان و غیر رایگان یا حرفه‌ای عرضه می‌شود، قیمت نسخه حرفه‌ای حدود ۱۵۰۰ دلار می‌باشد که البته برای بار اول باید این مبلغ را پرداخت کرد و برای نسخه‌های جدید تر نیازی به پرداخت دوباره نیست بلکه تخفیف بسیاری برای نسخه‌های بعدی به مشتری داده می‌شود. همچنین می‌توان به صورت ماهیانه با پرداخت ۷۵ دلار لایسنس این موتور را خریداری کرد.

منبع: ویکی پدیا

مطالعه بیشتر